Thursday, February 22, 2007

انا زهقت

هل انا متردد ؟ لا و لكن فعلا الامور صعبة جداااااااااا
هل انا مقصر ؟ ممكن و لكن الامور غير مشجعة
هل من الممكن اكون متجنى على اى حد ؟ لا اقوى على ذلك مجرد مشكلة لنفسى
هل ثقتك بنفسك و قدراتك هى سبب مشاكلك كانت و لكن الان تبددت هذه الثقة تماما
هل انا عايز اسافر؟ لا بس مجبر اخاك لا بطل
هل الحل فى السفر ؟ لا لكن ممكن يكون سبب فى تغيير هذا المرار الدائم بالفم
من الممكن ان تكون مغامرة ؟ المغامرة فعلا هى الاستمرار فى هذه المهاترات
هل تحب هذه البلد ؟ نعم احبها و لكن اصحابها لا يحبونى
ماذا تريد من هذه الحياة ؟ لا شىء مجرد حياة كريمة
ما المشكلة فى ذلك . اظن انها ممكنة ؟ اظن انها حياة العبيد هنا تعيش مديون و مجنون و مسجون و مخنوق
ازاى؟ مديون لمن حولك و مجنون لعدم قدرتك على فهم مدى سوأهم و مسجون داخل نفسك و مخنوق من الكل
ماذا ترى فى وضعك ؟ لقد تم تشويه امكانياتى و حياتى
مما تخاف ؟ اخاف ان اصبح شبههم
ماذا ترى فيهم ؟ ضعف و غباء شديد و سوأ نية (ثقافة واحدة)
بس ممكن يكون فيهم ميزة ؟ ليس بهم ميزة واحدة و اذا وجدت فهى لا تهمنى باى حال
هل انا سبب ازمة لمن حولى؟ بالعكس انا سبب ازمة لنفسى
هل تريد التقدم ؟ اكيد بس كيف ؟
من يستطيع ان يفهمك ؟ ممكن اتنين و بس

6 Comments:

At 11:09 AM, Blogger محض روح said...

كتير الواحد بيمر بحلات زهق طاحنه بنفقد مهعا حجات كتير من قنعتنا عمر السفر ماهيكون حل السفر نوع من انواع الهروب بتهرب من ناس معرفتش تتواصل معهام لناس تانيه مش عارف اذا كنت هتقدر تتواصل معهام ولا لا الدنيا سجن المؤمن وجنه الكافر
حاول تطلع من الى انته فيه بسرعه ومضيعش من عمرك لحظه وحده فى الزهق او لالملل الدنيا هيه الدنيا رفضنها او حبينها لزم هنعيشها فنحاول نتكيف معها علشان متقفش علينا اكتر مهيه قفشه
ربنا معاك يجميل وربنا يزيح عننا كلنا الزهق
اتمنى اشوفك احسن

 
At 2:30 AM, Blogger MAKSOFA said...

البحث عن الذات هو أختصار لمضمون هذا البوست
ولن تعرف أجابات ما طرجته من أسسئله الا عندما تجرب وتكتشف بنفسك

 
At 4:10 AM, Blogger islamventura said...

و الله صح
بس الواحد دلوقتى بيحاول يتفهم الامر برمته قبل ان اظلم او اظلم

 
At 6:20 AM, Anonymous Anonymous said...

انت كمان عايز تسافر والله اظاهر ان الجيل ده كله زهق وعايز يطفش من البلد

 
At 3:59 PM, Blogger صاحب البوابــة said...

كلنا زهقنا يا اسلام

لكن دعنى اخبرك انني اثق فيك وفي امكانياتك المتعددة

انا في فترة من الفترات مللت من التدوين

وها انا اعود اليوم ثانية الى مدونتي وانا مشتاق اليها

عزيزي اسلام

لا تستلم لاحباطك

تحياتي يا صديقي

 
At 4:20 AM, Blogger islamventura said...

thank you for your great efforts
i hope to see all people success

 

Post a Comment

<< Home