Wednesday, June 20, 2007

زورونى كل سنة مرة - حرام تنسونى بالمرة- حرام حرام حرام


رد المغترب حوار صديقه الغير مغترب و هو افتراضى ايضا


انا: بس قولى بصراحة هو الواحد لازم علشان يحقق حاجة يسافر و يتغرب

بلدنا ضاقت علينا و بقينا فوق بعضمش يحقق هو مجرد افتراض انه حيحقق

انا: ايوة يعنى بس هو حل المشاكل اللى فى البلد ان انا اهرب من مواجهتها و اروح اتغرب فى بلد تانية

مشاكل مين ؟

البلد

مش باغير فيها ساكن !!!!

يبقى من التخلف انى اقنع نفسى انى موجود فى مصر لتغير واقع مصر للاحسن

حالاقى اى عيل صغير فى الشارع يقولى : رووح غير انت حالك – ربنا يسهلكانا: ياباشا انا مش قصدى اصلحها لوحدى ولا حاجة انا قصدى بس اعمل اللى عليا و بعدين


ماهى اى بلد هنسافر لها هيكون فيها مشاكل برضه الفرق بس ان انت مش هتكون ابن البلد دى هتكون متغرب و كفاية عليك غربتك...فمش هتحس بمسئولية او رغبة فى مشاركة فى حل مشاكل البلد اللى انت فيه

طيب يا سيدى قعدت اصلح مع الرفاق فى مصر و كنت ايجابى و كنت بنأثر فى البلد و شايف التغيير وبيتى ماشى كويسحأمشى ليه ؟فراغةعين مثلاانا ماشى من بلدى مطرود يا باشامجبر على اوضاع غلط من اول ما باصحى لغيت ما بانام ( تكمل كدة و تنتهى بلا امل عودة او انك تمشى )رحت بلد تانى : حاتعامل مع قانون (مرور و حماية مستهلك و حقوق انسان و .......انا زى اى مصرى برة او زى اى مغترب فى هذه البلد (مافيش ده ابن فلان الفلانى)انا عايز اشتغل بس و اعيش عيشة طيبة و اكون عايش هادىمش عايز اغلط و اكون شخص مرتشى او فاشل او حرامى او كرشى كبير اوووووووووووووووووووووووووووبص يا باشا دى مش نظرة مشرقة لواحد عبيطدى ممكن تكون الامل المنشود من الحياة (سيبنى احلم يا اخى )

انا: بس برضه الغربة مش حل..انت بره مش هتلاقى كرامتك و المصريين بيلاقوا معاملة وحشة جدا بره زى مانكون بنشحت منهم

و انت واقف فى طابور العيش و انت واقف فى الاتوبيس و لا الترام او مثلا بتخلص ورق بطاقة او بتجيب جبنة بيضاء و لا اقول لك لما يجيبك حظك النحس فى مواجهة مع ضابط شرطة لاى سببمش بالضرورى تكون انت صح او غلط !!!!!!!! فى النهاية حتاخد اللى فيه النصيبقولى الاوضاع الجنسية اللى فاتت رأيك فيها ايه ؟ محترمة ؟تقبلها على نفسك ؟هل تقبلها على زميلة لك بالعمل ؟

انا: قد كده انت شايل من البلد و كارهها انت مش مصرى يابنى ولا ايه الدم اللى بيحرى فى عروقك ده ايه؟

انا باقول الحمد لله مصرى

بس هم اللى مش مصريين

ممكن تقول مش مسلمين

اما الدم ممكن يكون بوية او شربات او دمعة

لان كله بينزل على الارض و بسهولة

انا:يعنى خلاص ما فيش فايدة

مش حاغير الفقرة دىصديقى: اسمع منى...فرصة كويسة فى اى بلد عربى و يا سلام لو قدرت تقدم منه على طلب هجرة لبلد اوروبى او كندا او السويد او النرويج او النمسا استراليا


انا: و كمان هجرة.. ده انت مش عايز ترجع البلد تانى بقى

اتمنى بس انا ماشفتش حد رجع تانى من دول اوروبا او امريكا الشمالية و استراليابيرجع من دول عربية و يلعن اليوم اللى رجع فيهالمشكلة اننا بنقول ان مصر بتتغيرانا واحد شايف البلد كويس مافيش تغير غير فى الصورة لكن المضمون زى ما هو ما بيتغيرش و لا حيتيغير طول ما اللمبى موجود

انا: ايه ؟

المصريين برة مصر وحشين مع بعض

و جوة مصر كمان يا باشا

المصرى ابن حلال و انا مصرى

و فى الكويس و فى ابن ............

بس الحياة بتاعتنا الصعبة خلت ولاد .......... كتير قوى و واضحين و فوق الاحتمال


ده انت كمان بتعيب فى المصريين للدرجة دى نظرتك تشاؤمية و سوداوية

انت شكلك مش عايش فى البلد

بس لما تتعور تعالى قول لى !!!!!!!!!!!!!!!!!!طيب ابقى شوف لى حاجة برة بقى. انا : حابقى ابعت لك السى فى بتاعى ع الميلو الله يا عم عينيا و ربنا يسهلها عليك و علينا



اهداء خاص ليك



لن يشعر بالأمن خائف
جازف حتي لا تموتوأنت واقف

5 Comments:

At 5:31 AM, Blogger Ehab said...

فكره جميله الحوار ده
بس انا موافق على كل اللي قاله صاحبنا اللي عايز يسافر لأن فعلا مفيش في البلد دي فرص كتير والمشاكل كل يوم بتذيد عمالين نتذل في كل حته من كل واحد عنده مصلحه بيقضيهالنا بيزلنا عليها كأننا بنشحت وفيش رقيب لأن الرقيب والمشرف والقائد كلهم برده بيغلطوا ومش فاضيين لحد مش عارف اقولك ايه
هل احنا استسلاميين ولا هي فعلا بلد مافيش منهها فايده حتى شعبها فقد شرفه وكرامته ونخوته
عموما تحياتي ليك
سلاااااااااااااااااااااااام

 
At 2:44 PM, Blogger نبض اسكندرية said...

والله هو موضوع حلو قوى مطروح بشكل رائع

لكن كنت عايزة اقول ان اللى هيقدر يخلية يوفر 10 الف جنية او اكتر عشان يسافر يغسل صحون ويرجع

يعمل بيهم حاجة هنا احسن واهى بلدة اولى بية

حتى لو كان بيها وعليها

ميرسى لطرحك الموضوع

تحياتى

 
At 11:59 PM, Blogger babagedo said...

والله يا اسلام حنقلك حاجةربنا يصبرك ويصبرنا على الغربة الخارجية دي ممكن الصبر عليها
بس اوسخ حاجة هي الغربة الداخلية غربتنا جوة بلدنا ان احنا ملناش ضهر
اه......وملناش كوسة بالدمعة ولا لينا مرتب عدل ولا لينا احترام ولا لينا اعتبار .

ربنا يقصر غربتنا الخارجية ونرجع نتغلب على الغربة الداخلية

المصري بقى يعيش في غربة دائما

 
At 3:19 AM, Blogger صاحب البوابــة said...

حوار جميل جدا

وفكرته رائعة

تحياتي

 
At 5:50 PM, Blogger محض روح said...

حوار واقعي جدا
قعلا كتر دلوقتي حابين يمشو

اكيد الوضع بقى وحش
بس الي محزني لو كله ساب البلد مين هيفضل
والي بيسافر مابيرجعش
حتى لو رجع بيرجع بيكره البلد اكتر

والغريب انك ماتقدرش تلوم شاب منهم

ربنا يرحمنا برحمته

 

Post a Comment

<< Home